tiistai 30. lokakuuta 2018

Königssee

KÖNIGSSEE Foto: Tiina A-S.

JORMAN VIDEOKUVAA JÄRVELTÄ

Toiset olivat ilmoittautuneet vaellukselle, joka olisi minulle ollut turhan rankka. Niinpä olin päättänyt tutustua Königsseehen omia aikojani. Olin katsonut sopivan bussin 842, joka piti olla pikavuoro Schönau am Königsseelle ja lähtö Berchtesgadenin asemalta klo 10.00. Olin siis ajoissa paikalla reppu selässä ja eväät valmiina. Odottelin ja katselin kelloa vuorotellen. Ihmiset ympärillä kulkivat hermostuneena ja kiukkuisina, kun bussia ei näkynyt. Olin juuri ehdottamassa eräälle saksalaispariskunnalle vieressäni, että otetaan taksi. Matkaahan ei ollut kuin viitisen kilometriä. Samassa kuitenkin bussi 841 saapui paikalle, vähän vaille puoli yksitoista. Nousimme siihen ja pääsimme sillä Jennerbahnin eteen, jossa hyppäsin pois. Lähdin katua alas Schönau am Königsseelle, jonka rannasta vesibussit lähtisivät.

Lauleskelin mielessäni: ”Maantien vartta mä vaellan ja kaunis on luomakunta…” Ilma oli todella lämmin ja aurinkoinen. Hetken kuluttua satunnainen vaeltaja saapui ranta-aukiolle ja hämmästyi suuresti. Koko ranta oli täynnä ihmisiä! Satametriä pitkiä jonoja kurvaili kohti lipunmyyntipisteitä, joita oli ainakin kolme. Valitsin nopeasti vähän kiilatenkin niistä lyhimmän ja siinä jonossa seisoskellen mietin, paljonko jonottamiseen menisi aikaa? Huomasin, että vesibusseja lähti ainakin neljästä laiturista ja jokaisen päässä oli oma jononsa!

Lippuluukulla vaihtoehtoja oli kaksi. Voisin ostaa 15 euron venematkan Wallfahrtskirche St. Bartholomälle, joka kestäisi n. 30 min. Tai sitten 18 euron lipun Saletiin, joka kesti 55 min ja veisi järven toiseen päähän saakka.

Päätin viettää koko päivän reissussa järvellä. Katselin ostamaani 18 e lippua ja siitä selvisi, että veneeni lähtisi laiturista 3 vuorolla 35, jonka lähtö olisi 13.15! Kello ei ollut vielä edes 12. Odotusta yli tunti. Onneksi jonojen keskellä oli ulkoilmaravintola, jossa voin istuskella varjon alla oluttani maistellen ja tarkkaillen turistien kirjavuutta. Kaunis sää oli houkutellut kaikki matkailijat tänne Königsseelle. Laivoja lähti ja saapui ja matkustajat vaihtuivat hyvässä järjestyksessä. Odottelin rauhassa omaa venettäni kaikessa rauhassa, sillä laituri 3 oli aivan edessäni. Seurasin vain, koska lähtö 35 tapahtuisi ja toden totta aivan ajallaan 13.16 olin laivassa ja lähdimme kohti St.Bartholomä- kirkkoa. Järvi on todella kaunis ja korkeitten vuorten ympäröimä.

KÖNIGSSEE Foto: Jorma
Veneemme kulki melko äänettömästi. Hetken kuluttua piipahdimme pikaisesti hakemassa pari vaeltajaa joltain pyykkilaiturilta, Haltestelle Kesseliltä ja sitten matka jatkui. Yhtäkkiä veneen moottori sammutettiin ja tuli aivan hiljaista. Veneen keskellä oleva ovi avattiin ja kipparin vaatteisiin pukeutunut mies selosti saksaksi, että hän soittaa trumpetilla jonkun kappaleen, joka sitten tulisi kaikuna vuorten rinteiltä matkustajien kuultavaksi. Hän kaivoi soittimensa esille ja musisoi hetken trumpetillaan.
Kaiku todellakin soitti saman kappaleen takaisin!
Matka jatkui kohti St. Bartholomää. Katselin ihmisten määrää kirkon ympäristössä ja päätin jatkaa ensin Saletiin saakka ja sitten tullessa poiketa täällä St. B:ssä. Veneestä poistui suurin osa, muutama tuli mukaan ja jatkoimme Saletiin.

PÄÄMÄÄRÄNÄ SALET Foto: Jorma
Perillä oli pienen kävelymatkan päässä laiturista kahvila, jossa voi tankata, käydä WC:ssä ja syödä eväitään. Järvi on melko matala S-päästään, mutta vesi on kirkasta ja maisemat huikeat. Sopivasta kohtaa voi nähdä Kehlsteinhausin, Hitlerin Kotkanpesän 1800 m korkeudessa!

Vietin ikimuistettavan päivän Salet-kylässä ja lähdin paluumatkalle vasta myöhään iltapäivällä. Turistien määrä ei ollut vähentynyt St. B:llä, enkä kaivannut ihmispaljoutta vaan jatkoin suoraan Schönau am Königsseelle takaisin ja seuraavalla bussilla hotellille, jonne vaeltajatkin olivat jo saapuneet valloitettuaan Der Tote Mann vuoren. JORMA